Muskáth György tanár úr

 

1952-ben került Ürömre képesítés nélküli pedagógusként. Aztán beiratkozott a főiskolára és elvégezte a magyar szakot. 32 évig tanított Ürömön, falukrónikákat írt, és irodalmi színpadot vezetett.

35_2.jpg

 Ballagás 1962-ben - jobbról Muskáth György

 

Így mesélt arról, hogyan kezdett Üröm helytörténetével foglalkozni:

"1958-ban Csepregi Laciék osztályában - vidám kis társaság volt - megkérdezte valaki, mit tudok Üröm történetéről? Mondtam neki: öregem, én ugyan semmit. Először Lónyai Tihi bácsinál érdeklődtem, aki a negyvenes években az iskola igazgatója volt. Ő írt valamikor egy monográfiát a község történetéről, de azt sehol nem találtuk meg. Írtam a Pest Megyei Levéltárba, de ott 4-5 mondattal elintézték Ürömöt. Aztán '65-ben, a felszabadulás huszadik évfordulóján Budakeszin találták ki, a települések írjanak falukrónikát. Akkor kezdtem neki. Bár a '45 utáni időszakra vonatkozott a kérés, én visszamentem az első emlékekig. A levéltárból akkor már bővebb anyagot kaptam. Közben megjelent Pest megye története, és körbejártam az itteni öregeket is. Igaz, mindegyikük kicsit másként emlékezett a régi dolgokra, de így is sokat segítettek. Érdekes dolgokat mondtak."

Új Ürömi Polgár - 1999. február 20. 14. old.

 

1962_70_01_ballagas.jpg

Ballagás 1970-ben - Muskáth tanár úr jobbról a negyedik

 

A tanár úr szívesen anekdotázott:

"- Az irodalmi színpadot szerette csinálni a tanár úr?

- Igen. Felléptünk az állami ünnepeken is. Nagy felvonulások voltak akkortájt. Emlékszem, Kincs Péter bácsi vitte a hatalmas Rákosi képet. Mondtam neki: jól nézd meg, öregem, mielőtt elindulsz. Nehogy úgy járj, mint a solymári párttitkár!

- Az hogy járt?

Vitte a jóember a Rákosi képet nagy büszkén. Egyszer csak, bumm elesett vele. Akkor vették észre, hogy a hátulján meg Horthy képe van. Ki is rúgták szegény fickót azonnal."

Új Ürömi Polgár - 1999. február 20. 14. old.

 

145.jpg

Ballagás 1967-ben - a jobb szélen Muskáth tanár úr

 

Muskáth György hosszú évekig írta a falukrónikákat. Az alábbi munkái a Pest Megyei Levéltárban vannak (Budapest, IX. Mester u. 76/a). Sajnos az ürömi könyvtárban ezek közül csak három található meg.

muskath_gyorgy_helytorteneti_munkai.JPG

1977_tantestulet_tacon.jpg

Tantestületi kirándulás Tácon 1977-ben - Muskáth György bal oldalon elöl, fehér ingben

 

Muskáth tanár úr Üröm díszpolgára volt. Bár Budapesten lakott, mindig is üröminek érezte magát. 2007-ben halt meg, 82 éves korában. 

 

Forrás

Új Ürömi Polgár - 1999. február 20.

Ürömiek visszaemlékezései

 

A bejegyzés trackback címe:

https://pemete.blog.hu/api/trackback/id/tr667948178

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása